2. semester na lekárskej fakulte UK

17. května 2018 v 13:47 | Kristína Krížová |  Študentský život medičky

Ahojte :) Spomínate si na prvý článok ktorý spadá do rubriky "Študentský život medičky"? Bol to článok venovaný práve zimnému semestru na lekárskej fakulte UK. Nie je to článok ktorý by bol tématicky vyhľadávaný, ale je zameraný a cieľený konkrétne pre ľudí, ktorí sa učia na prijímačky na LF UK, alebo skrátka vedia, že raz tam chcú a budú študovať. Kedysi, keď som sa úporne pripravovala na prijímačky som hľadala nejaké články, postrehy z prvého ročníka alebo skrátka niečo, kde by som sa dočítala čo ma bude čakať. Akékoľvek informácie o predmetoch a náročnosti, či požiadavkách. No bohužiaľ som nič také na nete nenašla. A práve preto sa na blogu už dnes vyníma v poradí druhý článok ohľadom prvého ročníka.

Keď som opäť obnovila blog, myslela som, že do tejto rubriky budem články pridávať najčastejšie. No táto škola dá naozaj zabrať. Teda pokiaľ chcete mať čo najlepšie výsledky aké sa len dajú dosiahnuť. A ak si k tomu prihodíme aj osobný život, záľuby a priateľov či rodinu, veľa toho času na blog nezostane. Preto sa snažím aspoň takouto cestou prispievať článkami.

Dobre, prejdime rovno na celkové zhrnutie letného semestra a nižšie aj o jednotlivých predmetoch a skúškach v letnom semestri rovnako, ako tomu bolo aj v článku o zimnom semestri.



Krátko na to, ako som sa vrátila z Nórska som mala ešte nejaký čas na to, aby som sa naučila aspoň niečo nové zo svalov, ktoré ma čakali práve v letnom semestri. No každý deň som mala potom skôr oddychový ako učenlivý a tak nič z toho nakoniec nebolo. A na jednu stranu to bolo aj dobre, kedže tieto mesiace dali tak zabrať, že som ďakovala za každý jeden voľný deň ktorý som mala po skúške z biofyziky. Letný semester sme začali 19.2.2018. Ten prvý týždeň som mala ešte taký oddychový, nič som neriešila, len si užívala po-oddychovú pohodu. No keď som videla koľko nám toho naparili na anatómii, do spevu mi nebolo. Brali sa všetky svali. Každý jeden sval v tele, pričom musíte vedieť latinský názov, odstup, úpon, inerváciu, funkciu (v latinčine of course). Celý začiatok semestra som strávila len pri atlase, prepisovaniu svalov a neustálemu opakovaniu, pričom všetky tieto vedomosti mi v hlave vydržali akurát dovtedy, kým neprišiel test. Potom sa celý hard-disk v pamäti vymazal a musel uvoľniť miesto novým informáciám :D Trochu preháňam, no naozaj väčšinu z tých vecí som už dávno zabudla. Aj keď som stále vo vedomí, že to ešte budem veľmi dobre potrebovať na skúšku v zimnom semestri.
Hneď ako nám odpadla anatómia sme si veľmi vydýchli. No skôr ako sme začali druhý nádych, nás zavalili knihy z iných predmetov. Vtedy nám prišiel prvý zápočet z histológie, na každú hodinu sme sa museli učiť chémiu (vysvetlím nižšie), pomaly sa kopila biológia, ktorá šla v celom semestri keď nie na druhú koľaj, na tretiu určite. Biológiu som pasívne počúvala na cvičeniach no naozaj som ju otvorila až pred zápočtom. Nie že by som nechcela, no nebolo času. Čas prešiel strašne rýchlo a boli tu orgány. V pitevni sme strávili celý týždeň každý jeden deň a mali sme rozličné orgánové sústavy. Keď odpadla anatómia úplne, to bol najväčší výdych.

Určite v letnom netreba podceniť anatómiu, naozaj sa tomu treba venovať. Predsa len to je taký predmet, ktorý je najbližšie k medicíne tak určite to netreba podceniť, pretože vedomosti sa skôr či neskôr zúročia. Mňa anatka baví, tak s tým taký veľký problém nebol. No naozaj, predmet ktorého bolo za tieto tri mesiace najviac a bol najťažší, bola určite anatómia.
Rozhodne som sa popri učení snažila stráviť čo najviac času (koľko len šlo) s priateľom a rodinou. Kým sme neskončili orgány, skutočne som nemala čas ani na svoje kamarátky. Vôbec. Možno to len dramatizujem a keď si toto prečíta niekto z vyššieho ročníka si pomyslí : "Bože dievča, veď ešte ťažšie bude tak nehorekuj". Kľudne, určite to bude ťažšie. No ak chcete mať dobré výsledky a niečo sa aj naozaj naučiť, z toho osobného voľna budete musieť niečo aj odkrojiť. Ale nevadí, pamätajte, že sa raz sa Vám to tak vráti, že sami sebe budete povďační, koľko ste toho spravili pre budúcnosť. Poďme už konečne na tie predmety.

(https://www.instagram.com/krizovakristina/ - moje menšie "Medicalstudent" inšpirácie)

...


Anatómia bola veľmi vyčerpávajúcim predmetom tohto semestra. 1. až 4. týždeň bola napísaná v rozvrhu. Prišlo mi to veľmi divné, ako je to možné. Tieto 4 týždne sme strávili v pitevni. Mne vyšli pitvy svalov vždy v pondelok v podvečerných hodinách. Prvý pondelok boli svaly ruky. Viete si predstaviť koľko svalov máte len na jednej ruke? Biceps, triceps poznáme všetci bez toho, aby sme chodili na medinu. No ruka má ďaleko viac a viac svalov. Uvádzam -pár- príkladov zo svalov predlaktia = musculus (ďalej už len m.) flexor digitorum superficialis, m. flexor pollicis longus, m. palmaris longus, m. extensor carpi radialis brevis, m. brachioradialis, m. abductor pollicis pongus. Skôr než som sa stihla spamätať zo všetkých svalov ruky prišli narad svaly nohy. Ktorých bolo tiež rovnako veľa. Ja naozaj doteraz nechápem kde všade máme toľko svalov predlaktia a to som naozaj spísala len zopár z nich. Keby sme sa mali naučiť len samotné svaly a kde sa nachádzajú, všetko by bola malina. No v našom prípade je to ešte origo (začiatok), insertio (úpon), inervácia a funkcia. Celé týždne som neriešila dokopy nič iné len svaly. Keď som sa naučila ruku a začala sa učiť nohu, celú ruku som zabudla. Veľmi mi pomohlo vždy kreslenie. Ak som si ten sval vybavila ako som si ho sama nakreslila, hneď sa mi ľahšie vybavili k nemu aj ostatné veci. No na to nebolo vôbec času. Netterov atlas je obrovská výhoda, obrázky sú tam tak nádherne spracované, že sa Vám to do hlavy uloží jedna radosť. No keď som to uvidela na živom tele v pitevni, kde je všetko v rovnakej farbe nasiaknutej od formaldehydu, už som ani nevedela, či som o takom svale vôbec aj čítala. Na poslednej hodine boli svaly tváre (najjednoduchšie), svaly trupu, brucha, chrbta.. Na 4. hodine sme už písali test. Kto to spravil na prvý krát, hoc aj na E-čko, si gratuloval, pretože sa to učiť opäť a odznova, keď sa už v pozadí kopili iné predmety, ktoré sme kvôli anatómii museli zanechať, nebolo zrovna na vlastný potlesk. Nejako to prešlo, napísalo sa spravilo sa, zavrelo sa. A samozrejme zabudlo sa. Po anatómii zostalo ticho. Skutočné ticho pred búrkou.

Každá skupina mala v jeden týždeň pitvi hrudníka a brucha (orgánové sústavy). Naše vyšli v jeden aprílový týždeň. Keď som sa doma pozrela na knihu od Čiháka Anatomie 2 a z knihy Anatomie 3 srdcovú sústavu, v hlave som mala len jednu vetu : "Toto sa nedá stihnúť do pitiev naučiť". Lenže slovo "nedá" sa zmenilo na "musí sa dať". Takže týždeň pred pitvami sa človek oboznamuje so všetkými detailami svojej pečene, čriev a keď ma pobolieva regio hypochondriaca sinistra, namýšľam si že už mám z toho žalúdočné vredy. Celkom som sa bála, či budem vedieť, či sa ma na pitvách niekto bude niečo pýtať, čo ak to nebudem vedieť ukázať.. Strach je teda len strach z nevedomosti. Pitevný týždeň vyzerá asi tak že si všetci nakúpia pitevné sady za 10€ a myslia si že budú celý týždeň rezať. No moja požičaná pitevná sada zostala nedotknutá v ružovom obale v plášti. (Vďaka Barbi za tú sadu). No Barbi ňou odpreparovala celé semenníky, takže je to len na húževnatosti jedinca na pitvách :D Začalo sa srdcovou sústavou, pričom vždy sa očakáva cievne zásobenie a inervácia. Ďalší deň boli pľúca a priedušnica, pleura, mediastinum, ďalej tráviaca sústava, močová a pohlavné orgány. Pravidlo, že pohlavné orgány nevie skoro nikto sa osvedčilo. V piatok sa písal test a ukazovali sa jednotlivé štruktúry aj priamo na tele. Zo všetkého stresu z celého týždňa, ako to bude vyzerať a ako to bude prebiehať ostali vo mne pozitívne pocity, zaujímavé skúsenosti a samozrejme aj pachy :D

Kto si v anatómii nájde aspoň akú takú kamarátku, určite to pôjde jednoduchšie. No keď to zvládli všetci, zvládneš to aj ty. No nie zadarmo. Treba sa poctivo pripravovať. Po skončení pitiev odpadla celá anatómia a najbližšie sa s ňou stretneme až v septembri na nervovovej sústave. "Neviem sa dočkať"...

Išla maximálne do úzadia. Teraz sa učím na skúšku a tak si opäť v hlave obnovujem všetky získané informácie, ktoré sa opäť na "počudovanie" zabudli. Tento semester však bol tento predmet pre mňa veľmi zaujímavým. Riešili sa vrodené genetické ochorenia, prečo sa to stane a konečne som tomu pochopila, ako dôjde k tomu, že sa nejaké dieťa narodí s Downovým syndrómom. Vždy ma bude ale udivovať prečo práve tej matke, prečo práve to dieťa, no na tieto otázky sú len odhady a nedá sa s istou pravdepodobnosťou povedať že ty budeš, alebo nebudeš mať také a také dieťa. Meióza zaoberala tiež veľkú sféru tohto predmetu. Na prednáškach bola aj teratogenéza, teda pôsobenie určitých látok na plod počas tehotenstva. Musím sa priznať, že za celý semester som bola na prednáške z biológii len raz. Bola vo štvrtok o 7:30 a vstať na ňu po náročnej strede bolo pre mňa nemožné. Ľudia čo prednášky navštevovali mali dôležité veci aspoň viac krát zopakované a teraz sa na seba hnevám, prečo som si nemohla privstať.

Nachystajte si ružové farbičky, poprípade zelené, prázdny zošit, úložisko v hlave, dámy a páni, začína Histológia. Tento semester to nemá nič spoločné s embryológiou (chvalabohu). Histológia je mojím naozaj obľúbeným predmetom. Možno je to šialené, ale naozaj ma to veľmi bavilo. Hodiny prebiehali úplne pre mňa odreagovaciou formou. Niečo sme si vypočuli z prezentácie a potom sme mikroskopovali a kreslili do zošita. Začali sme epitelmi, potom žľazami, väzivom, kosťou chrupkou či krvou. Krv ma veľmi zaujímala a bolo viac skvelé ju skúmať pod mikroskopom. Doteraz ma udivuje, ako je to možné, že na oko červená tekutina v sebe ukrýva toľko zaujímavých vecí a záhad. Potom sme mali cievny systém a nervový systém. Písali sa tri zápočtové testy. Ak by sa písali len dva, bolo by veľmi obtiažne napchať také veľké kvantum informácií do hlavy naraz. Preto je fakt veľké plus, že sme to mali rozdelené až do troch testov. V každom teste sme mali asi 2 obrázky nakresliť a popísať my sami. Memorix histologie je úplne top kniha, klobúk dole pred tým, koho to napadlo spísať tak prehľadne a poskytnúť tak vecné a názorné obrázky, ktoré sú veľmi dôležité pre vizualizáciu. K dispozícii je aj veľmi vyčerpávajúca kniha vydavateľstva Grada : Histologie od Renate Lullmann-Rauch. Vždy som sa naučila z memorixu a tému som si v grade len prečítala (teda len občas sa to tak stalo :D). Myslím že vďaka histológii sme oveľa precíznejšie pochopili fungovaniu jednotlivých vecí a ich mikroštruktúre. Predmet je dvoj-semestrový. Skúška z neho bude až v zimnom semestri druhého ročníka.

Latinčinu som mala veľmi rada. Hlavným dôvodom bolo okrem mojich mozgových buniek, na ktoré sa latinské slová veľmi rýchlo lepili aj naša skvelá vyučujúca. Bola veľmi milá, dobre naladená, perfektne vysvetlovala a jej hlas mi ostal v hlave zvoniť ešte dlho po hodine. Mala veľmi dobrý prejav a teda hlavne to, že s nami opakovala, všetky otázky vždy zodpovedala a bolo vidno, že sa vo svojom predmete perfektne vyzná. Latinčina bola teda v tomto semestri ukončená skúškou. Písomnou. Test pozostával zo štyroch A4 strán ako preklad z latinčiny do slovenčiny, nejaké tie slovné spojenia s predložkami, kompozitá a hlavne písanie receptov. Teraz keď mi dá lekárka recept, vždy začína Rp. čo znamená v latinčine recipe, slovensky zober/vezmi. Končí vždy D.S. (da, signa=daj, označ), všimnite si.
Riadok pred tým je Exp.orig.No. -napríklad- IV (quattuour (v preklade expeditiones originales numero quattour=originálne balenia číslom 4).
Písanie receptov a pochopenia teda gramatických stavieb bolo najväčšou zaujímavosťou celého predmetu latinčina. Ďalej sme brali grécke slová a grécke deklinácie, stále nové a nové slovíčka, stupňovanie prídavných mien a iné veci. Komu idú jazyky, bude pre neho latinčina naozaj lahučkým predmetom.

S chémiou som bojovala už od učenia sa na prijímačky. Veľmi sa v láske nemáme. Niektorí ľudia majú viac otvorený mozog pre chémiu a vedia ju. Páli im to. Chápu ju. U mňa je to trošku inak. Chémia bola vždy predmet počas týchto mesiacov, ktorý som dávala na úplne spodné priečky predmetov ktoré som sa mala učiť. O niekoľko týždňov je z nej skúška a ja už teraz viem, že ju budem musieť celú zhltnúť bez ohľadu na to, či ma baví alebo nie. Na hodinách som len žasla, keď moji spolužiaci vedeli napísať akékoľvek šialené vzorce na tabuľu. Môj výraz v tvári bol asi že WTF. Na biofyzike som horekovala, že by som sa radšej učila chémiu než fyzikálne zákony a teraz by som sa zase učila čokoľvek iné, len nie chémiu :D Vždy treba všetko prijať, vnútorne to brať len ako obohatenie vedomostí, zaťať zuby a makať. Výsledky na seba nenechajú dlho čakať.
Na každej hodine chémie sme mali test z témy, ktorá sa na danej hodine preberala. Teda sme si dali rýchle zopakovanie, napísali test a šli do laboratória. Z každého testu sme museli získať 50%. Boli tri otázky a niekedy aj príklady. Príklady boli z kyselín a zásad, roztokov, iónovej sily, osmalarity, osmolality, spektrofotometrie, enzýmov a termodynamiky. Kniha, z ktorej sa už teraz učím na skúšku, je veľká zelená kniha, od Muchovej. Je veľmi dobrá, veľmi jednoducho napísaná a zároveň k veci, perfektne sa mi z nej učí. Chémia v tomto semestri je ukončená skúškou, čiže trvá len jeden semester. Ale netreba sa tešiť dopredu. Celý druhý ročník bude biochémia a to vraj bude iný masaker. Celá chémia tohto semestra je z organickej chémie, plus nejaké fyzikálno-chemické metódy, PH, klasické aminokyseliny, sacharidy a lipidy. Taktiež vitamíny, enzýmy, antioxidanty a i. Kto má rád chémiu, alebo je pre neho aspoň v neutrále to zvládne ľavou zadnou. Kto je taký ako ja že chémiu veľmi nemusí, bude to ťažšie. Zaťať zuby a sadnúť si nad to. Tu doporučujem sa učiť poctivo z hodiny na hodinu a veľmi obšírne, pretože sa to zúročí na skúške. Ja som sa učila len v kocke a jednoducho, väčšinou hodinu deň pred testom, takže teraz mám čo robiť pred skúškou.
Na chémii sa robia protokoly, vždy sa niečo na hodine meria, spektrofotometer bude Váš nový kamarát. Je to zaujímavé, no protokoly po podpísaní môžete akurát tak vyhodiť, lebo sú k ničomu. Teda vlastne aj tie na biofyziku boli k ničomu, no ale čo by sme na tých hodinách robili, že? :)

Tento predmet začínal od 4. a trval do 11. týždňa semestra. Predmet je tiež ukončený písomným testom. K dispozícii je aj kniha, no málo kto ju otvorí. Alebo celú prečíta. Ja som si prečítala len kapitoly, ktoré ma zaujali. Niektoré omáčky z knihy, ktoré boli na teste som preskočila. Na medicínskej etike sme sa venovali problematike najmä eutanázii, potratom, umelému oplodneniu, terminálnemu štádiu chorého a nejakým omáčkam ako bioetika a podobne. Nerada som na tento predmet chodila, pretože ma strašne oberal o čas, ktorý som mohla venovať iným predmetom, ktoré boli dôležitejšie. Navyše 4.-11. týždeň bola dlhá doba, kľudne by to stačilo vtesniť do menšieho rozsahu. Navyše tie hodiny boli úplne nekonečné, boli sme tam ak sa nemýlim dve hodiny čistého času, no skrátka to prišla ako celá večnosť. Zvyšnú hodinu som v hlave lietala kdesi mimo prítomnosť a nemala ani páru o čom je reč. Etika bola navyše po telesnej a kedže telesná začínala už 7:30, myslou som ešte relaxovala v posteli. Hneď po etike bola histológia, no a tam keď sa zatemnila miestnosť a spustila prezentácia, neraz sa mi stalo že som sa len pristihla ako mi rýchlo padla hlava na plece. Streda bola pre mňa veľmi vyčerpávajúca a na etike som naozaj bola mysľou kdesi inde.
No v tomto odseku sa s Vami podelím o naozaj jednu veľmi zaujímavú informáciu, ktorú som si vďaka tomuto predmetu uvedomila. Keď sa povie eutanázia, poviem si okey, veď človek vo vysokom veku s ukrutnými bolesťami, predsa mu asi lepšie bude na druhom svete. Prečo brániť eutanázii. No na hodine zaznelo niečo, čo ma prakticky úplne odrovnalo : "Človek čo kričí o vlastnú smrť, v skutočnosti kričí len o starostlivosť a pozornosť". A v podstate je to pravda. Keď si vezmeme reálny príklad nemocnice na Slovensku, čo som teda na praxi na zdravotnej reálne zažívala : dve sestričky na x pacientov, k tomu plno administratívnej práce a nemožnosť stihnúť obriadiť všetkých, nie to ešte pacientom venovať citlivý a duchaplný rozhovor plný empatie. No ja sa im ani nevidím. Je to smutné, no zároveň reálne, že ony chúdence skrátka nestíhajú na celé oddelenie.
Na iných témach na etike ako napríklad potraty, som sa vôbec nestotožňovala a počas prezentácie, ktorá nás všetkých mala úplne odradiť od pomyslenia vykonania potratu či súhlasenia s ním, ma vnútri bičoval jed. Podľa môjho názoru je lepšie materstvo aj keď takouto formou odložiť, pretože zbytočne priviesť na svet dieťa, ktoré bude vychovávané v detskom domove bez rodičov a vo vedomí, že je nemilované, je kruté. Samozrejme je určite množstvo skvelých detičiek z detských domovov a môj názor môže hocikto vyvrátiť. Samozrejme je to len o subjektívnom postoji. A je to v úplnom poriadku.

Trvalo 2.do 7. týždeň semestra. Niektorí naopak ho mali potom ak sa nemýlim od 8.týždňa. Záleží ako dostanete rozvrh. Podľa mňa je lepšie si to odchodiť na začiatku a potom mať pokoj. Pre mňa to bolo opäť opakovanie zo zdravotnej, jedine čo bolo nové boli infúzie, zavádzanie i.v. kanyly, pričom na strednej sme to nemali v kompetenciách a vlastne sme to mohli ako zdravotnícki asistenti len vyberať. Teda : začína sa injekciami. Intradermálnou, intramuskulárnou, intravenóznou, infúziami. Potom sa premosťuje na transfúzie. Pokračuje sa s chirurgickým inštrumentáriom a obväzmi. Toto ošetrovateľstvo bolo pre mňa osobne zaujímavejšie ako v prvom semestri. Ukončenie testom je samozrejme podmienkou udelenia zápočtu. Treba sa to naučiť, sú to užitočné veci, ktoré sa vo vyšších ročníkoch určite zúročia. A opäť nie je to nejaká chémia, ktorú v praxi nevyužijeme. Veci z tohto predmetu nám budú na praxi vo veľkom zaoberať časť našich povinností.

Telesná bola veľmi fajn. Veľké odreagovanie a uvoľnenie stuhnutého svalstva. Najčastešie sme hrali volejbal. Volejbal som vždy neznášala (spolu s ostatnými loptovými hrami), no tento semester ma nejako očaril. V iných skupinách na telesnej mali vraj aj kruhový tréning, čo som im v dobrom závidela. Volejbal je síce super kolektívny šport, no ja mám veľmi rada beh alebo posilňovanie (áno, som taký individuálne športový typ :D). Pestovanie svalovej hmoty a ideálnej kondície je stále mojou veľkou prioritou. Čiže by som určite na telesnej kruhový tréning uvítala. Druhý ročník si budeme voliť konkrétne zameranie telesnej sami a na tie hodiny potom budeme chodiť. Zatiaľ ešte neviem čo presne si vyberiem, ale určite nejaké posilňovanie, niečo kde sa budú viac zapájať svaly a sila. K telesnej určite odporúčam jednu vec. Aspoň 2 telesné si nahradiť v inej skupine v predstihu (ako ja), nikdy neviete kedy vypadnete a nebudete to môcť dobehnúť. Alebo len z jedného super dôvodu : tie posledné týždne keď ostatní chodia na telesnú vy nemusíte, lebo to budete mať skôr odchodené a môžte si buď dlhšie pospať ako ja, alebo sa za ten čas niečo učiť.

Ako som už písala v druhom predmete, skúška je z biológie, taktiež aj z chémie a z latinčiny. Latinčinu mám už za sebou, bolo to veľmi jednoduché, teraz sa už len pripravujem na zvyšné dve a budem sa snažiť ich dať na prvý krát, aby som mala čo najskôr leto a nemusela na dovolenke premýšľať nad neúspešnou skúškou.


Zatiaľ asi takto, koho tento článok nevyčerpal tak gratulujem, ďalší článok je zase, raz a opäť len vo vedomí galaxie, no určite niečo zaujímavé vymyslím, len neviem ešte kedy. Aj keď články nepridávam, stále odpovedám na všetky maily, otázky a akékoľvek iné správy. Milým správam sa vždy veľmi poteším a rozžiaria mi deň. Všetkým prajem mnohon slnečných dní, úspešne spravených skúšok, alebo testov a pekný rýchly začiatok teplých letných dní :)

Kristína Krížová
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama